GRYWALIZACJA W EDUKACJI, CZYLI JAK PODNIEŚĆ MOTYWACJĘ UCZNIÓW DO NAUKI

Wielu uczniów nie lubi się uczyć. To problem, bo skoro nie lubią, to i nie chcą. Próbujemy więc różnych sposobów, by zmotywować uczniów do nauki zmotywować. Trzeba jednak najpierw zastanowić się skąd ta niechęć do nauki. Nie wynika ona z charakteru, lenistwa, czy braku inteligencji. Dzieci są naturalnie pełne ciekawości, gotowe i chętne do zdobywania wiedzy.

A wiedza jest fascynująca. Coś się jednak dzieje takiego, że te pełne zapału i ciekawości dzieci w miarę zagłębiania się w szkolną rzeczywistość tracą zainteresowanie wiedzą. Dlaczego? Powodów może być kilka. We wtorek 16 maja br. w Ośrodku Doradztwa Metodycznego odbyły się warsztaty „Grywalizacja w edukacji, czyli jak podnieść motywację uczniów do nauki”, w których wzięło udział 16 osób.

Prowadzący, nauczyciele akademiccy Uniwersytetu Gdańskiego, dr hab. prof. UG Joanna Mytnik i dr Wojciech Glac w bardzo przystępny sposób przedstawili uczestnikom sposób w jaki funkcjonuje mózg młodego człowieka i jak ważne dla procesu nauczania jest pobudzanie płata czołowego kory mózgowej. Podczas warsztatu nauczyciele mieli okazję do tworzenia projektów kursów w oparciu o niewielką liczbę elementów mechaniki i dynamiki gier. W grupach zaprojektowali zgamifikowany kurs ze swojego przedmiotu.

Uczestnicy dowiedzieli się o wsparciu technologicznym grywalizacji (tworzenie arkuszy, tabel wyników i rankingów, współdzielenie tabel gry, tworzenie quizów online, komunikacji
z graczami i między graczami, darmowych platformach wspierających grywalizację w edukacji czy ewaluację własnych kursów).

Każdy uczestnik wyszedł z gotowym pomysłem na wzbudzenie zainteresowania uczniów i motywacji do nauki lub poprawy zachowania. Najważniejszą cechą grywalizacji jest to,
że pozwala zaangażować ludzi do zajęć, które są zgodne z oczekiwaniami autora projektu, nawet jeśli są one uważane za nudne lub rutynowe.

Koordynatorzy sieci

Teresa Walczak, Iwona Rogowska